|
www.SKOROGOSZCZ.fora.pl === FORUM SKOROGOSZCZY === do czytania, pisania i oglądania ;) www.skorogoszcz.fora.pl
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Sob 23:43, 03 Lis 2007 Temat postu: Most na Nysie Kłodzkiej w Skorogoszczy |
|
|
Dzieje przeprawy przez rzekę Nysę Kłodzką w Skorogoszczy
Most zbudowany w 1871 r.
W roku 1871 wybudowano w Skorogoszczy nowy most przez Nysę Kłodzką, który posiadał dwa przęsła łukowe, wykonane ze stali, całość wspierała się na filarach z cegły.
Most - 1913 r.
Most - luty 1929 r.
Budowa kolejnego mostu - lata 30 XX wieku.
Dotychczasowy most drogowy na Nysie Kłodzkiej wskutek swego niekorzystnego położenia tworzył ostry zakręt na podjeździe od strony Lewina Brzeskiego. Niewystarczająca była także szerokość mostu. Zaczęto więc wtedy myśleć o budowie nowego obiektu, ze względu na jego istotną rolę -usytuowanie na bardzo ważnej trasie tranzytowej prowadzącej przez Śląsk. Zarządcą budowy mostu była administracja prowincji górnośląskiej {Provinzialverwaltung von Oberschlesien) wraz z Komisją Powiatową {Kreisausschus des Kreises Falkenberg O/S).
Nowy most był budowany bezpośrednio obok starego z 1871 r. tak, że oba te obiekty dotykały się po stronie Skorogoszczy, podczas gdy odstęp między nimi po stronie Lewina Brzeskiego wynosił 10 m. Wskutek tego kąt skrzyżowania między mostem a osią rzeki wynosił 60 stopni, co umożliwiało wjazd na most ze strony Brzegu o szerokim 33-metro-wym promieniu, a nie, jak dotychczas, o 15-metrowym promieniu. Nowy most. posiadał długość podpory 72 m, szerokość jego wynosiła 6 m jezdni i 1,5 m chodnika po obu jej stronach. Dwie podpory w rzece i dwa przyczółki naziemne, jak również właściwą płytę przejazdową wykonano z betonu i żelbetonu. Konstrukcje nośne jezdni i balustrady zrobiono ze stali. Zastosowano wtedy po raz pierwszy na Śląsku nowy typ stali (Stahl-52). Fundamenty mostu opasane zostały mocnymi, wbitymi w dno rzeki ścianami żelaznymi (tzw. larse-ny). Solidne wykonanie fundamentów było konieczne z uwagi na miękkie podłoże. Powierzchnia jezdna mostu została następnie pokryta warstwą bitumiczną. Most pomalowano farbą koloru stalowoniebieskiego. Auta przejeżdżały przez most bez najmniejszych trudności. Koszt jego budowy wyniósł 300 tys. marek niemieckich. Główne kierownictwo budowy mostu leżało w rękach budowlanego doradcy Schaible-go. Do ukończenia obiektu przyczynili się w znacznym stopniu także landrat niemodliński Wackerzapp i powiatowy mistrz budowlany (Kreisbaumeister) Straus. Przy budowie pracowali górnośląscy bezrobotni.
W dniach 30-31 maja 1930 r. przeprowadzono próbę obciążenia mostu. Ustawione w wielu miejscach aparaty miernicze wykazały dopuszczalne ugięcie konstrukcji mostowej. W sobotę 31 maja, o godzinie 16:00, oddano do użytku nowy most na Nysie Kłodzkiej. Wydarzenie to odbyło się bez szczególnych uroczystości typowych dla tego rodzaju okoliczności, na co niewątpliwy wpływ miał pogłębiający się kryzys gospodarczy.
Most - 1939 r.
Most - około 2000 r.
Most - zdjęcie lotnicze zrobione około 2000 r.
Nowy most - zbudowany w 2005 r.
O budowie...
Ze strony [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Budowa mostu przez rzekę Nysa Kłodzka w m. Skorogoszcz w ciągu drogi krajowej nr 94
Zadanie finansowane z budżetu państwa - 24 mln zł w latach 2004-2005
Zły stan techniczny starego obiektu, niekorzystne usytuowanie w bezpośrednim sąsiedztwie łuku poziomego o bardzo małym promieniu oraz w bliskim sąsiedztwie zabudowy wiejskiej spowodował, iż została podjęta decyzja o budowie nowego obiektu.
Charakterystyka starego mostu:
Most na rz. Nysa Kłodzka blachownicowy, nitowany z żelbetową płytą pomostu,
- długość 72,50 m,
- jezdnia 5,84 m , chodniki 2 x 1,55 m,
- klasa obciążenia C wg PN-85/S-10030
Obiekt przeznaczony jest do całkowitej rozbiórki.
Zakres przedsięwzięcia budowlanego obejmuje:
- budowę nowego mostu na rz. Nysa Kłodzka,
- przebudowę dojazdów do mostu z obu stron na odcinku 709,0m,
- przebudowę urządzeń obcych,
- umocnienia brzegów i dna rzeki,
- rozbiórkę istniejącego mostu.
Charakterystyka obiektu projektowanego:
Most dwuprzęsłowy o konstrukcji zespolonej stalowo-betonowej, dźwigary skrzynkowe stalowe współpracujące z żelbetową płytą pomostu, ustrój ciągły wzmocniony naciągiem lin zakotwionych w pylonach stalowych usytuowanych nad filarem.
- długość całkowita 120,0 m
- szerokość całkowita 11,7 m
klasa obciążeń A wg PN-85/S-10030 oraz pojazdem klasy 150 wg STANAG 2021
Stan formalno - prawny
· dokonano wykupów gruntów oraz przejęcie gruntów Skarbu Państwa w trwały zarząd GDDKiA,
· Zespół Budowniczo-Projektowy MOSTY-WROCŁAW ul. Świętochłowicka 8, 51-506 Wrocław opracował koncepcję programową budowy nowego mostu,
· Konsorcjum firm: Biuro Projektów Budownictwa Lądowego PROMOST Jerzy Śliwka ul. Radosna 8a, 43-460 Wisła oraz Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego TRAKT dr inż. Grzegorz Nowaczyk ul. Marcina Watoły 13, 41-106 Siemianowice Śl. opracowało projekt budowlano-wykonawczy na budowę mostu wraz z dojazdami,
· pozwolenie na budowę – nr RR.DB-7111-45/2004 z dn. 8.07.2004r
· wykonawca robót budowlanych – BUDIMEX-DROMEX S.A. Warszawa
· nadzór inwestorski –pełni firma Inwest-Complex Sp. z o.o. Gliwice
Dokumentacja zdjęciowa z budowy obiektu mostowego
|
Jeżeli chcecie się dowiedzieć więcej o nowym moście otwórzcie ten link: [link widoczny dla zalogowanych] poniżej znajduje się plik pdf, z artykułem z magazynu "Autostrady".
Most z lotu ptaka ([link widoczny dla zalogowanych])
Wizualizacja mostu
Schemat
[/img]
Ostatnio zmieniony przez Skorogoszczyk dnia Wto 1:05, 24 Lut 2009, w całości zmieniany 7 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Sob 23:51, 24 Maj 2008 Temat postu: Zdjęcia |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 0:00, 25 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Nie 0:11, 25 Maj 2008 Temat postu: |
|
|
Wydaje się, że most 'leży' na filarach, prawda jest jednak taka, że jest on osadzony na dziewięciu takich 'stopach' (nie znam fachowej nazwy), aby mógł się 'swobodnie' przemieszczać, pod wpływem temperatury, która działa na stal i powoduje, że się ona np. kurczy
Nie znoszę bazgrolenia po czymkolwiek.. ale to spowodowało mój uśmiech
|
|
Powrót do góry |
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Czw 23:59, 18 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
Most na Nysie Kłodzkiej w Skorogoszczy wieczorową porą..
Ostatnio zmieniony przez Skorogoszczyk dnia Pią 0:00, 19 Gru 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Pią 0:03, 19 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
Skorogoszczyk
Dołączył: 05 Paź 2007
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/2
|
Wysłany: Pią 0:05, 19 Gru 2008 Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Theme ACID v. 2.0.20 par HEDONISM
|